יום ראשון, 23 בספטמבר 2012

צפרדי וקרפד לילדי הגן, א' ו- ב'


קרפד התעורר
"יאוש!" הוא אמר.
"הבית הזה הוא ממש בלגן. יש לי כל- כך הרבה עבודה כאן".
צפרדי הביט פנימה דרך החלון.
"קרפד, אתה צודק", אמר צפרדי. "ממש בלגן".
קרפד כיסה את הראש בשמיכות.
"אני אעשה את זה מחר". אמר קרפד. "היום אני הולך לתפוס קצת שלווה".
(מתוך צפרדי וקרפד יום יום, מאת ארנולד לובל. עמ' 4-5).


מי מאיתנו לא מכיר את המצב הזה. אנחנו דוחים למחר את מה שאפשר לעשות היום.
ארנולד לובל, סופר אמריקאי מבריק, מפליא לתאר את המצב השכיח הזה, הקיים אצל כולנו, גם בין שני צפרדעים חמודים. צפרדי וקרפד הם שני חברים טובים אשר אוהבים לבלות ביחד.
צפרדי הוא צפרדע שובב ובעל מרץ ואילו קרפד הוא חברו השקול והמיושב. שניהם חווים מצבים יומיומיים שונים והאינטראקציה בינהם מצחיקה, שובבה ובעיקר מלמדת אותנו כיצד ואיך כדאי לפעול.
המסר בפשטותו הוא תמיד לעזור לחבר.

כשנתקלתי בסדרת הספרים הזו לראשונה הייתי ספרנית בתחילת דרכי. ובין כל הספרים שהיו על המדף ראיתי שהספר הזה מושך את תשומת ליבי דווקא משום העיצוב שלו פשוט. אין צבעים זועקים או נצנצים המושכים את העין. נהפוכו, האיור על הכריכה משרה אוירה של מעין מחברת רשמים דהוייה של מאייר. הכתב גדול ומנוקד, ומספר המילים על הדף אינו מאיים על הקורא הצעיר.

בכל פעם שבחרתי להקריא בפני תלמידיי אחד מן הסיפורים הם ביקשו שאספר להם עוד ועוד.

בסדרת "אני יודע לקרוא" של הוצאת מודן מופיעים ארבעה ספרים: צפרדי וקרפד יום יום, צפרדי וקרפד ביחד, צפרדי וקרפד כל השנה, צפרדי וקרפד חברים.

עובדה היסטורית קטנה..

סדרת הספרים של ארנודל לובל יצאה לאור בשנת 1970 (השנה שבה נולדתי). לובל היה צריך לבסס את כתיבת ספריו על רשימת דולך- רשימת מילים שליקט אדווארד ויליאם דולך בשנת 1950 ובה המילים הנפוצות ביותר בקרב ילדים בגילאי 3-5, בשפה האנגלית. הרשימה הכילה כ- 220 מילים הנדרשים להשגת שטף קריאה.
למרות שהשיטה לא הוכחה כיעילה הרשימה נשארה והינה עדיין בשימוש בבתי ספר יסודיים.

קישורים מעניינים בנושא:

צפרדי וקרפד- הצגת מדיטק

ההבדל בין צפרדע וקרפדה- בחן את עצמך

Dolch Kit

Dolch Word List

על מדפים

את דרכי בחינוך התחלתי כספרנית בספריית בבית ספר יסודי.
אל המקצוע התגלגלתי לגמרי במקרה והתאהבתי בו עמוקות אך לאחר שמונה שנים בספריית בית ספר הרגשתי חנוקה,  כל היצירתיות שלי נחסמה בעקבות חוסר משאבים. אתם  בוודאי תוהים לעצמכם: "מי צריך יצירתיות בספרייה?

תתפלאו, צריך!

הספרים לצורך העניין הם ה"שחקנים שלי" ואני הבמאית אשר מחליטה כיצד ואיך להשתמש בהם.
עולם הקריאה של הילדים היום רווי בשפע של ספרים, ישנים ומעולים המעלים אבק וחדשים ומעוצבים להפליא המושכים את העין, ועם טיפת יצירתיות אפשר לעשות איתם המון.

לא פעם כשסיפרתי שאני ספרנית הרימו גבה ואמרו לי: "אבל את לא נראית!". ואכן רבים לפני כבר כתבו על נושא זה. נכון אני לא נראית כמו ספרנית, אבל איך צריכה להראות ספרנית ? לכל אחד מאיתנו זיכרונות ילדות של ספריה וספרנית. ואם אין לנו כזה זיכרון, עולם הספרים והסרטים מספק לנו אותו. (אישה עם משקפים וזרועות שמנות ומדלדלות שעושה "ששש" כל הזמן...)

אני שמחה לומר שאני לא כזו! ובספריה שבה עבדתי לא אמרתי אפילו פעם אחת את המילה "שקט".
כי בספריית בית ספר צריך שיהיה מה שאני קוראת "רעש בריא".

 תוך כדי עבודתי בספרייה סיימתי תואר ראשון בחינוך,  רכשתי לי תעודת הוראה ורשיון הוראה ועברתי לעולם החינוך- פרופר. חנכתי ילדי כיתה א' מקסימים. היום אני כבר לא עובדת בספריה, יצאתי לחפש אפשרויות אחרות והגעתי אל עולם התקשובוהלמידה  שבו אני לומדת לתואר שני. וגם כאן גיליתי שהעולמות בהחלט מתחברים בייחוד בעידן הדיגיטלי של היום.
מועדון הקריאה הזה הוא צורך שלי להמשיך את הקשר שישי לי אל עולם ספרי הילדים.

בעברי (הקצת יותר רחוק) אני מעצבת גרפית ובזמני הפנוי אני עוסקת בעיצובי נייר בתחום הסקראפ (scrapbooking). את כל הכישורים האלו חיברתי יחד כדי להיות מי שאני היום. 


מקווה שיהיה לכם מעניין לקרוא עלי, על המועדון, על הספרים שאני אוהבת וממליצה ועל כל מה שיבוא בהמשך.

להתראות ,
חגית

 

מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?

מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?משפחת סופר-על כמובן! בין יום המשפחה לחג פורים ואני עסוקה בבניית שיעורים מעניינים עבור הילדים בכיתה. ה...