יום ראשון, 23 בדצמבר 2012

מעשה באפס



לא מזמן ראיתי בטלוויזיה את הפרסומות לקולה זירו ונדהמתי לגלות כמה מבריקים הם האנשים העוסקים בפרסום ואיזה יופי איך שהם לקחו את המושג אפס- "אתה אפס" והפכו אותו למשהו חיובי, קול ואטרקטיבי. כזה שכל אחד היה רוצה להיות.





סופר הילדים יוסי גודארד כתב ספר נפלא בשם "מעשה באפס" וגיבור הסיפור שלנו הפעם הוא לא פחות ולא יותר הספרה אפס אשר אף אחד לא רוצה לשחק איתו כי הוא- לא שווה כלום!




"פעם אחת היה אפס. ממש 0.

ישב 0 באפס מעשה עד שזה התחיל לשעמם אותו.

ניגש 0 אל מספר 1 ושאל אותו: "אתה מוכן לשחק איתי?"

ניתר 1 לאחור, התמתח ואמר: " אני המספר הראשון! אני הכי חשוב! אני לא משחק עם מישהו שהוא אפס".


וכך יוצא אפס למסע ומחפש לו בין חבריו המספרים חבר למשחק. בתחילה אף אחד לא רוצה לשחק איתו ורק לאחר זמן מה מבינים כל החברים שעם אפס הם שווים הרבה יותר. עם המספר שתיים הוא שיחק זוג או פרט, עם שלוש דג מלוח, עם ארבע רביעיות, עם חמש- חמש אבנים, עם שש- שש בש ואת השאר תצטרכו אתם לגלות בעצמכם כאשר תקראו את הספר.


את הספר הזה אני בחרתי להקריא לילדי כיתה א' כאשר סיימנו ללמוד את החוברת הראשונה "הכרת המספרים עד 10" של תכנית שבילים מבית מט"ח במסגרת תכנית הלימודים במתמטיקה ליסודי.


המאיירת כרמית גלעדי- פולארד יוצרת דמויות של מספרים מלאי חן ושובבות  ובפעילויות היצירה שעשינו בכיתה בעקבות הספר ציירנו ויצרנו דמויות של מספרים בהשראת האיורים שבסיפור. שוחחנו על ביטויים שבהם מופיע המילה אפס ולמדנו על "אפס מוחלט", "אפס מעשה", ו- "עד אפס מקום".


מתוך אינציקלופדיית    yentלמדנו כי האפס מייצג חוסר כמות או גודל,כלומר אַיִן. ואף שהאפס נתפש כמובן מאליו בימינו, לתרבויות עתיקות רבות לא היה צורך בו, ואף היה להן קושי מהותי בתפישת מושג האַיִן. תרבות יוון העתיקה, לדוגמה, השיגה הישגים גדולים במתמטיקה אף שלא הכירה בקיומו של האפס. הנהגת השימוש באפס הייתה הישג חשוב ביותר בהתפתחות מערכת המספרים, ואפשרה חישובים מורכבים. ללא האפס, יצירת מודלים מתמטיים בפיזיקה, במסחר ובתעשייה, הייתה כמעט בלתי אפשרית. 

הפעילות בעקבות הספר ולאחר סיום החוברת הראשונה הוציאה אותנו קצת מן השגרה הרגילה של השיעור. צחקנו ונהנינו מהשנינות שבספר ומהעולם הדמיוני והנהדר של הסופר והפעילות הייתה....10!

מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?

מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?משפחת סופר-על כמובן! בין יום המשפחה לחג פורים ואני עסוקה בבניית שיעורים מעניינים עבור הילדים בכיתה. ה...