יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

על משאלות, אופניים ושני ילדים


משאלות הן עדיין נושא רלוונטי, גם בעידן המודרני של מחשבים וקריאה דיגיטלית. וגם אם לא כולנו מוכנים להודות בכך- אני בטוחה שאם הייתה מופיעה בחיינו פיית קסמים או מנורה שמציעה שלוש משאלות לא היינו מהססים להיענות להשני הספרים שעליהם אני רוצה להמליץ היום הם ספרים העוסקים בנושא זה, והקסם הוא הסיפור עצמו




הספר הראשון הוא "אני והאופניים שלי "מאת אנדר יה:

אני: "תגיד סבא, למה אתה מבריק כל יום את קומקום התה זה?"

סבא: "זה לא קומקום תה, זו מנורת קסמים."

אני: "מנורת קסמים של אלאדין?"

סבא: "כן, בכל אופן זה קומקום שאתה יכול לבקש ממנו שלוש משאלות."

אני: "סבא, זה באמת נכון?"

סבא: "מתי סבא שיקר לך?

אני: "אז מה אתה מבקש ממנו, סבא?"

סבא: "הקומקום הזה ממלא רק משאלות של ילדים".

אני: "אז מה בקשת ממנו כשהיית ילד?"

סבא: "בקשתי ממנו שאגדל מהר מאוד- ותסתכל עלי עכשיו!".


הספר המקסים הזה נפתח בדיאלוג בין סבא לנכד. הדיאלוג מכניס אותנו מיד לסיפור ויוצר אצלנו רצון להמשיך ולקרוא בו כבר מן השורות הראשונות שבהן אנו קוראים על מנורת קסמים המגשימה משאלות.


ס' לנגר (1994) טוענת שסיפור טוב נמדד בכך שכבר מקריאת המילים הראשונות נשאבים הקוראים לתוכו כשהם משאירים מאחוריהם את עולם היום יום.


כך בדיוק קורא בספר הזה.  

אנחנו נשאבים מהר מאד אל תוך הסיפור, המתרחש בכפר טייאוני קטן, ומבינים כי משפחתו של הנכד אינה יכולה להרשות לעצמה לקנות לו אופניים ועל כן הוא נאלץ להסתפק באופניים של סבא. הסיפור מעורר את הרגשות שלנו ואת יכולת האימפטיה שלנו עם הדמות. אנחנו מצליחים להזדהות איתה ולהבין מה עובר עליה כי אולי עברנו מצב דומה.

הספר מעביר שני מסרים חשובים ועיקריים שלכאורה מנוגדים אחד לשני אך ביחד מהווים עצה פרקטית וחשובה. הראשון הוא להסתפק במה שיש והשני הוא לקוות למשהו טוב יותר.


האיורים המיוחדים של הסופר והמאייר אנדר יה ממחישים את מראות הכפר ואת הקסם המיוחד שבספר.

בסופו של דבר אנו מגלים שמשאלתו של הילד מתגשמת אבל מבלי שישים לב הוא כלל לא היה צריך את המנורה או הקסם.

כך גם בספר "לו יכולתי לבקש לי משאלה" מאת פרנץ הולר

ברברה היא ילדה קטנה שאינה מרוצה מאיך שהיא נראית וממה שהיא מסוגלת לעשות.
בבית הספר הציונים שלה לא טובים, היא מתקשה בקריאה, בכתיבה ובחשבון ואין לה כל- כך חברים. היא מייחלת להזדמנות בה היא תוכל לבקש משאלה ואף יודעת בדיוק מה תבקש לו רק תופיע פיה.
כאשר באמת מופיעה פיה ( שלוש לילות ברציפות) ומעניקה לה את האפשרות לבקש שלוש משאלות, ברברה נדהמת וממהרת לבקש שלוש משאלות אחרות ממה שהיא תכננה ?) ובכך משאירה את הקורא מבולבל. (למה היא לא בקשה להיות טובה בחשבון? למה היא לא בקשה חברים? בסופו של דבר מבלי שתכננה, מייצרות המשאלות את השינוי שכל- כך רצתה .
סיפור מקסים על דימוי עצמי של ילדים קטנים, תפיסת עולמם והתמודדותם במצבים שונים.

ואיך אפשר שלא לסיים רשומה זו במשפט: שכל משאלותינו יתגשמו.

מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?

מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?משפחת סופר-על כמובן! בין יום המשפחה לחג פורים ואני עסוקה בבניית שיעורים מעניינים עבור הילדים בכיתה. ה...