יום שישי, 1 בנובמבר 2013

על עלה ועל אלונה

איך שמתחיל לו הסתיו והטיפות הראשונות מתגנבות אל החלון אני נזכרת בספר המקסים של שירה גפן "על עלה ועל אלונה", שאליו התוודעתי לראשונה בהיותי ספרנית בספריית בית הספר.


האיורים המקסימים של דוד פולנסקי משרים עלי את אווירת הסתיו וביחד עם סיפור הנפלא והמרגש של שירה גפן אני מכניסה את עצמי ואת הילדים לאווירה.

את הספר אני במיוחד אוהבת לקרוא לילדים לאחר שאנחנו משוחחים על רגשות. בעולם הדמיוני של הילדים כל חפץ יכול להיות אנושי וערוץ הופ מלא בסדרות בהם כפיות מדברות סבונים מתגלשים וטרקטורים משוחחים.
אני שואלת את הילדים, איך היית מרגיש אם היית מחק? עפרון? או סתם נייר על השולחן, ואז מפגישה אותם עם אלונה, גיבורת הסיפור שלנו אשר חוזרת הביתה ביום סתוי, מהגן דרך הגן, ומגלה מבלי לשים לב שעלה אחד נשר ונשאר לה על הראש.

"אם את רוצה לאכול את המרק שלך, תחזירי לי את העלה שלי."
"את העלה בצורת לב?" שאלה אלונה. היא קיוותה שהם מתכוונים לאותו עלה.
"לא," אמר העץ ואלונה נרגעה, אבל אז העץ הוסיף מיד: "את הלב בצורת עלה".
"זה?" אמרה אלונה, והרימה את העלה והחזיקה אותו מעל המרק.
"כן," אמר העץ, "זה הלב שלי".
"אבל זה עלה," התעקשה אלונה.
"לא," אמר העץ, "זה לב. לב בצורת עלה. כל הדברים אצלי, כמו אצל כל העצים, הם בצורת עלים".
"אני צחוק עלים, אני בוכה עלים" אני רוקד עלים" אני ישן עלים, אני מדבר עלים"

וזה מזכיר לי את אחת המשימות שהיו לי כשהייתי קטנה, בשיעור אנגלית בבית הספר, בו התבקשתי לכתוב "לו הייתי מדרכה בעיר שלי, כיצד הייתי מרגישה?" הנה לפניכם המשימה..




בעקבות הספר אני מפזרת לילדים עלי שלכת בגדלים שונים על השולחן ובעזרת טכניקה פשוטה, עפרון ונייר אנחנו יוצרים את תדפיס העלה ומוסיפים לו פנים והבעה.






להיות שקופים


בדיוק בשבוע שהתחלנו ללמוד בכיתה את האות והצליל ד בקמץ פתח החלטתי לקרוא בפני הילדים את הספר דנידין הרואה ואינו נראה מאת און שריג. מבלי לשים לב בחרתי בספר המתאים ולא רק בגלל הצליל.



בכל שבוע אנו עוסקים בנושא מעורבות חברתית כחלק מהיותנו יחיד בתוך קבוצה. אנו משוחחים על דרכים שונות שבהן ניתן לעזור אחד לשני ואף אימצנו לעצמנו את הסיסמא : "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם".

דנידין של פעם הוא הארי פוטר של היום, אשר בעזרת גלימת הקסמים שלו הופך גם הוא לרואה ואינו נראה. ובדומה לדנידין, גם להארי פוטר יש את התכונה הבסיסית של הגיבור הטוב הנלחץ לעזרת אחרים.
כשדנידין מגלה שהוא רואה ואינו נראה הוא בוחר לנצל את סיטואציה ולהפוך אותו ליתרון, בתחילה הוא עוזר לאנשים במצבים יומיומיים ואח"כ הוא יוצא למבצעי גבורה ומודיעין.


אמנם השפה היום "רחוקה" משפת הילדים ואולי גם הסיטואציות אבל מי מאיתנו לא היה רוצה להיות רואה ואינו נראה?

בהקשר האישי שלי זה בא לידי ביטוי לאורך השנים כשהשתוקקתי להיות זבוב על הקיר בזמן שילדיי שלי נכנסו למסגרות הלימוד השונות. להציץ ולראות שהם בסדר.

היום בתור אישה בוגרת אני לא בטוחה  שהייתי רוצה להיות שקופה. לעיתים אנו מוצאים את עצמנו במצבים חברתיים מסויימים שאפילו בלי גלימת קסמים אנחנו מרגישים שקופים, וזה לא כל- כך נעים.

אבל הכל נראה אחרת מפרספקטיבה של גדולים..

בנתיים בכיתה אנחנו מרותקים מהסיפורים.




מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?

מה הקשר בין יום המשפחה לחג פורים?משפחת סופר-על כמובן! בין יום המשפחה לחג פורים ואני עסוקה בבניית שיעורים מעניינים עבור הילדים בכיתה. ה...